میلیاردر شدن ناگهانی بنیان گذار آمازون آسیا
به گزارش مجله عکسفا، ارزش سهام شرکت تجارت الکترونیک کره ای کوپانگ (Coupang) با عرضه اولیه آن در بورس نیویورک در روز 11 مارس، 40درصد افزایش یافت و بوم کیم، بنیان گذار و مدیر عامل این شرکت را ثروتمند کرد. ارزش کلی شرکت کوپانگ با این عرضه اولیه به 109 میلیارد دلار رسید.
به گزارش جهانی اقتصاد به نقل از Forbes، سهم 2/ 10 درصدی کیم، حالا 1/ 11 میلیارد دلار می ارزد که بیش از 10 برابر ارزش خالص آن، قبل از عرضه اولیه است. این اتفاق باعث شده کیم 42 ساله، به سومین فرد ثروتمند کره جنوبی تبدیل گردد و بعد از جی لی، معاون سامسونگ و مونگ کو چانگ، رئیس امپراتوری هیوندای قرار بگیرد. کیم در سئول به دنیا آمد، اما در 7 سالگی کره را ترک کرد. در 13 سالگی به یک مدرسه شبانه روزی در ماساچوست رفت، سپس وارد دانشگاه هاروارد شد. بعد از آن به مدرسه کسب وکار هاروارد رفت، اما بعد از فقط 6 ماه آنجا را رها کرد.
بعد از یک دوره کارآموزی در مجله نیو رپابلیک در گروه مشاوره بوستون مشغول به کار شد سپس مجله ای را تاسیس کرد که در سال 2009 بسته شد. او یک سال بعد از آن، شرکت کوپانگ را تاسیس کرد. با 6/ 4 میلیارد دلار تامین شده، کوپانگ فعلا عظیم ترین عرضه اولیه سال جاری را رقم زده و بعد از عرضه اولیه سهام علی بابا در سال 2014، عظیم ترین شرکت آسیایی در این زمینه محسوب می گردد. این شرکت واقع در سئول، حالا ارزشمندترین استارت آپ در کشور خودش است و ظرفیت بازار آن، دو برابر مرورگر داخلی نور (Naver) است که ارزش آن در حال حاضر 54 میلیارد دلار است.
کوپانگ که در حال حاضر فقط در بازار کره جنوبی فعالیت می نماید، توانسته در کشوری که تقریبا همه 52 میلیون شهروند آن گوشی هوشمند با اینترنت پرسرعت دارند، پیروز ظاهر گردد. کیم شرکت کوپانگ را در سال 2010 و مشابه عملکرد شرکت گروپن شیکاگو تاسیس کرد، اما چند سال بعد مدل کسب وکارش را تغییر محور داد تا به آمازون یا علی بابای کره تبدیل گردد.
اولین سرمایه گذاران کوپانگ، بلک راک و سکویا کپیتال بودند که در سال 2015 حدود 300 میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کردند و حدود یک سال بعد هم سرمایه گذاری سافت بنک و شرکت های دیگر، باعث شد کوپانگ موجودی خود را توسعه بخشد و بر ارسال سریع سفارش ها متمرکز شد.
در سال 2018، کوپانگ 2 میلیارد دلار از صندوق چشم انداز سافت بنک تامین اقتصادی کرد و کارش را در کل کشور توسعه داد. این استارت آپ 11 ساله، به یکی از ارزشمندترین شرکت های پورتفوی سافت بنک تبدیل شده و ارزش سهام 1/ 33 درصدی صندوق حالا به حدود 37 میلیارد دلار رسیده که بیشتر از دارایی های این شرکت در اوبر و دوردش (DoorDash) است.
طبق توضیح اسناد این سرمایه گذاری، کوپانگ با عایدات آن، پتانسیل ادغام یا سرمایه گذاری در کسب وکار های مکمل دیگر را به دست می آورد. این شرکت در حال حاضر بیش از 100 مرکز تدارکات در 30 شهر کره و 15 هزار راننده تمام وقت برای ارسال کالا ها دارد که به شرکت امکان می دهد سفارش های ثبت شده تا قبل از نیمه شب را برای فردای آن روز ارسال نمایند.
آن طور که شرکت اعلام نموده، 70درصد جمعیت کره در فاصله 11 کیلومتری یکی از مراکز لجستیک کوپانگ زندگی می نمایند. اریک کیم، از شرکای شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر گودواتر کپیتال که تا سال 2016 از اعضای هیات مدیره کوپانگ بود، در خصوص این شرکت می گوید: آن ها درس های جهانی (از آمازون و علی بابا) آموختند و نتایجی که به دست آمده خیره نماینده است.
کوپانگ در حال حاضر حدود 25 درصد بازار 115 میلیارد دلاری تجارت الکترونیک کره را در دست دارد و از شرکت های پیشکسوت مثل جی مارکت (تحت مالکیت eBay) و وب سایت خرده فروشی هایی مثل Lotte و Shinsegae که شرکت های عظیمی آن ها را اداره می نمایند، پیشی گرفته است.
یکی از تفاوت های کلیدی کوپانگ، استفاده از سیستم حمل ونقل و ارسال داخلی در بازاری است که این کار عمدتا به شرکت های شخص ثالث برون سپاری می گردد. کیم می گوید: رشد کردن در کره جنوبی، هنوز جای کار زیادی دارد. طبق اعلام گودواتر، کوپانگ در حال حاضر از نظر نرخ نگهداشت دلار (درصد تغییر در خرید مشتریان فعلی از زمان اولین خرید آنها) از ابرخرده فروش هایی مثل والمارت، اتسی و علی بابا، جلوتر است و حتی نزدیک است که آمازون را هم پشت سر بگذارد. مجموع مشتریان وفاداری که کوپانگ در سال 2017 به دست آورده، در چهارمین سال خرید خود از این شرکت (2020)، 350 درصد بیشتر خرید نموده اند و این رقم برای آمازون 280 درصد بوده است.
البته کوپانگ برای حفظ موقعیت اصلی خود در بازار با چالش هایی روبرو است. مارس گذشته، یکی از کارگران پیمانی موقت در شیفت ارسال کالا در یکی از شهر های جنوب سئول جانش را از دست داد و در ماه اکتبر هم یک کارگر 27 ساله که در مرکز تامین و تدارک کار می کرد، کمی بعد از تمام شدن شیفت شب از جهان رفت و این اتفاق ها شرکت را زیر ذره بین های قانونی قرار داد.
چند روز پیش هم یکی از رانندگان واحد ارسال کالا بعد از ساعت کاری جانش را از دست داد. با اینکه کوپانگ انکار نموده که این مرگ ومیر ها ناشی از کار زیاد بوده و حتی اعلام نموده ساعات کاری کارگران، کمتر از سقف قانونی این کشور برای کارکنان تمام وقت است، اما تحقیقات مراجع قانونی مرتبط در کره، این اتفاق ها را به ساعت های کاری فرساینده و فشار شرکت بر کارکنان برای پایبندی به سیستم ارسال فوری مرتبط دانسته است. یکی دیگر از دلایل شرایط کاری سخت کوپانگ، استفاده کمتر از اتوماسیون در مقایسه با دیگر غول های تجارت الکترونیک است. سخنگوی شرکت تا به امروز واکنشی به این اظهار نظر ها نشان نداده است.
منبع: فرارو