کشف شگفت انگیز: یک شجره ژنتیکی باستانی پنهان از ژاپنی ها

به گزارش مجله عکسفا، تحقیقات تازه نشان می دهد که ژاپنی های امروزی ممکن است حامل نَسَبی گمشده باشند که زمانی از سرزمین های شمال شرقی آسیا به بالای مجمع الجزایر ژاپن مهاجرت نموده اند. این کشف، شواهدی را تقویت می نماید که نشان می دهد نژاد ژاپنی ها نه از دو بلکه از 3 نَسَب اجدادی تشکیل شده است.

کشف شگفت انگیز: یک شجره ژنتیکی باستانی پنهان از ژاپنی ها

تا همین اواخر، فرضیه غالب این بود که جمعیت ژاپن از ترکیب دو گروه اصلی به وجود آمده است: مردم بومی جومون Jomon که بیش از 10,000 سال پیش از آسیای شرقی باستان به ژاپن آمده بودند و کشاورزان برنج کار از شمال شرقی آسیا که حدود 2,300 سال پیش از سرزمین اصلی قاره ای مهاجرت کردند.

موج سوم مهاجران

در سال 2021، مطالعه ای ژنتیکی برای اولین بار به وجود موج سوم مهاجران پی برد که داستان متفاوتی از منشأ ژاپنی ها را پیشنهاد داد. چیکاشی ترائو Chikashi Terao، نویسنده ارشد تازهترین تحقیق، می گوید که او و همکارانش ساختار زیربخش های جمعیتی ژاپن را با دقت آنالیز نموده اند و نتایج آنها به طور در هفت منطقه این کشور را در بر می گیرد.

آنالیز ژنتیکی جمعیت ژاپن

تیم تحقیقاتی ترائو با توالی یابی DNA بیش از 3,200 نفر از این منطقه ها، یکی از بزرگترین تحلیل های ژنتیکی یک جمعیت غیر اروپایی را ارائه نموده اند. این تحقیق نشان می دهد که ترکیب ژنتیکی جمعیت ژاپن به گونه ای است که می تواند در پزشکی شخصی سازی شده موثر باشد. آنها استدلال می نمایند که گونه های نادر ژنتیکی گاهی می توانند به گروه های خاصی از نیاکان برگردند و الگوهای مهاجرتی را در ژاپن آشکار نمایند.

سه خوشه اصلی نَسَبی

با مقایسه داده های ژنتیکی مدرن و باستانی، تیم تحقیقاتی سه خوشه اصلی نَسَب را در میان بیشتر جمعیت ژاپن شناسایی کرد. نتایج نشان می دهد که امروزه نَسَب جومون بیشتر در جنوب ژاپن غالب است. در حالی که مردم غرب ژاپن بیشتر با چینی های هان Han Chinese ارتباط دارند که تا حدود سال 800 میلادی به مهاجرت از سرزمین اصلی شرق آسیا ادامه دادند.

در شمال شرقی ژاپن، نَسَب غالب فرق دارد. ترکیب ژنتیکی این جمعیت هنوز به طور کامل روشن نیست، اما ممکن است با ترکیب دوگانه ای از نَسَب کره ای و چینی هان توجیه گردد. در سوابق تاریخی آمده است که منطقه شمال شرقی زمانی به وسیله گروهی از مردم به نام ایمیشی Emishi در قرن پنجم میلادی ساکن بوده است. این نام به طور تحت اللفظی به بربرهای میگو ترجمه می گردد و گرچه هیچ کس نمی داند ایمیشی از کجا آمده اند، اما پیشنهاد شده که آنها از افرادی که در شبه جزیره کره امروزی زندگی می کردند، منشاء گرفته اند.

ارتباط با بیماری ها

این مطالعه بعلاوه به شناسایی ریشه های دو ژن مرتبط با سرطان سینه ارثی در ژاپنی ها یاری نموده است. به عنوان مثال، جهش BRCA1 که خاص جمعیت ژاپن است و در شرق ژاپن به طور قابل توجهی رایج تر است، به نظر می رسد از نَسَب مردم شمال شرقی ژاپن سرچشمه گرفته و به سایر منطقه ها کشور توسعه یافته است.

اهمیت تحقیقات

نویسندگان این تحلیل ژنتیکی می نویسند که این مجموعه داده ژنتیکی جامع به ما اجازه می دهد تا به قلمروهای ناشناخته در خصوص ژنتیک جمعیت و پزشکی جمعیت ژاپن وارد شویم. با این حال، همچنان عدم اطمینان هایی در داده ها وجود دارد، اگرچه یافته های آنها با فرضیه منشأ سه گانه در بیشتر منطقه ها ژاپن تطابق دارد.

شواهد تازه نشان می دهد که ساختار جمعیتی ژاپن پیچیده تر از آن چیزی است که دانشمندان در ابتدا تصور می کردند. برای فهم بهتر تاریخ بشر و سلامت انسان، گنجاندن جمعیت های متنوع در تحقیقات ژنتیکی اهمیت دارد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 شهریور 1403 بروزرسانی: 12 شهریور 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2301

به "کشف شگفت انگیز: یک شجره ژنتیکی باستانی پنهان از ژاپنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف شگفت انگیز: یک شجره ژنتیکی باستانی پنهان از ژاپنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید