آمار و ارقامی که تأییدکننده احتمال تبدیل چین به یک ابرقدرت علمی واقعی است

به گزارش مجله عکسفا، در بعضی از برهه های تاریخی شاهد بوده ایم که اقتصاد یک کشور به صورت حبابی رشد نموده و بعد این رشد کند و حتی متوقف شده است.

آمار و ارقامی که تأییدکننده احتمال تبدیل چین به یک ابرقدرت علمی واقعی است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اقتصاد شوروی می تواند یکی از این مثال ها باشد. کشوری که زمانی اقتصاددان ها تصور می کردند تا نیمه دهه 1990 میلادی، حتی از آمریکا هم پیشی بگیرد. اما عملا در دهه 1970 میلادی، رشد مالی این کشور کند و سپس متوقف شد و بعد همه می دانیم که در دهه 90 سقوط کرد.

چرا چنین شد؟

از زوایایی مختلف می توان صحبت کرد. اما شاید شالوده این سخن ها این باشد که یک اقتصاد دولتی متمرکز، در تضاد با سنگ بنای نوآوری های بنیادی در عرصه صنعت و علم است. شوروی صنعتی نشده خواست به ناگاه از حالت فئودالی به صنعتی برسد. اقتصاد دولتی و دستوری تا مدت ها با سرازیر کردن منابع نهفته این کشور به بخش صنعت؛ یک رشد شتاب زده را باعث شد. حتی در بعضی از زمینه های دانش مثل فضانوردی و صنایع نظامی؛ شوروی قطعا کشور پیشرفته ای بود. اما وقتی به عرضه محصولات مصرفی و رقابت با سایر تولیدکننده ها می رسیدیم، شوروی واقعا حرف زیادی برای گفتن نداشت. محصولات روسی در آن موقع به زمخت بودن معروف بودند …

بگذریم … من که نمی خواستم در خصوص شوروی زیاد صحبت کنم!

اما به تازگی هیئت ملی دانش و بنیاد ملی علوم آمریکا، اعداد و ارقام جالبی منتشر نموده که اشاره ای به شرایط چین در میان این آمار می تواند جالب باشد:

-چین حالا دومین کشور جهان از نظر میزان هزینه برای تحقیق و توسعه است! در واقع 21 درصد از کل هزینه 2 تریلیون دلاری که در سال 2015 صرف تحقیق و توسعه شد را چین هزینه نموده بود! آمریکا در مقابل، 26 درصد کل هزینه تحقیق و توسعه جهان را دارد.

شتاب تخصیص بودجه در این بخش در چین واقعا مبهوت کننده است. بین سال های 2000 تا 2015، بودجه چین در این بخش سالانه 18 درصد بیشتر شده است که 4 برابر شتاب آمریکا است.

-مطلب جالب توجه دیگر انبوه مقاله های علمی ارائه شده توسط تیم های پژوهشی چین به خصوص در بخش های مهندسی است. البته توجه داشته باشید که هنوز مقاله های آمریکایی بنیادی تر هستند و تعداد ارجاعات بسیار بیشتر به مقالات امریکا، مؤید این مطلب است.

-نکته جالب بعدی تعداد فارغ التحصیل های فنی چین است. بین سال های 2000 تا 2014 تعداد فارغ التحصیل ها در چین از 359 هزار نفر به 1.65 میلیون نفر رسیده است. در صورتی که در آمریکا تعداد این عده، از 483 هزار نفر به 742 هزار نفر رسیده است.

همه اینها می توانند پیشبینی کننده آغاز جهت تبدیل چین به ابرقدرت علمی باشند. الان البته هنوز چین فاصله زیادی برای رسیدن به این مرحله دارد. تعداد پتنت های بسیار کمتر ثبت شده توسط چینی ها و اینکه چینی ها هنوز در دامنه های قله های مایه فخر آمریکا مثل صنایع روباتیک؛ زیست فناوری و رایانش هستند؛ نشاندهنده این مطلب است.

آمریکا هنوز می تواند با تمرکز روی صنایع بنیادی و فناوری های سطح بالا این فاصله را حفظ کند. اما کوشش چینی ها هم بسیار قابل توجه است. ضمن اینکه چینی ها با پیشرفت در صنایع مربوط به ماهواره؛ موشک و حتی جنگ های سایبری و هوش مصنوعی؛ زنگ خطر تغییر در موازنه راهبردی و حتی تهدید یک جنگ محتمال را به صدا درآورده اند.

منبع آمارها

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 321

به "آمار و ارقامی که تأییدکننده احتمال تبدیل چین به یک ابرقدرت علمی واقعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار و ارقامی که تأییدکننده احتمال تبدیل چین به یک ابرقدرت علمی واقعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید