احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند کاهش 50 درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به شعار روز جهانی آب، گفت: احیای کامل دریاچه اورمیه مستلزم ارزش نهادن و مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی مصرف و کاهش 50 درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال است.

احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند کاهش 50 درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال

حسن عباس نژاد در بازدید از دریاچه ارومیه، گفت: ایران در دهه اخیر با خشکسالی و کمبود آب روبرو بوده است، به طوری که در سال آبی امسال (1399-1400) از اول مهر تا 10 اسفند میزان کل ریزش های جوی حدود 107 میلیمتر بود.

وی اضافه نمود: این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه درازمدت 22 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 41 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این کاهش نزولات آسمانی در استان نیز نسبت به دراز مدت 4.8 درصد بوده است ولی خوشبختانه دریاچه ارومیه با وجود کاهش نزولات جوی نسبت به سال های گذشته از شرایط نسبتا خوبی برخوردار است.

عباس نژاد با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا در سرتاسر جهان، مصرف آب برای شستشوهای مداوم بسیار بالا رفته است ولی ما بایستی ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به صرفه جویی در حوزه آب، این مایه با ارزش حیاتی اهتمام ویژه ای داشته باشیم و با مصرف درست و بهینه آب از بحران یا کمبود این مایه حیات در امان بمانیم تا نسل بعدی را از غم نبود این مایه ارزشمند رها سازیم.

وی گفت: استراتژی توسعه صنعتی و کشاورزی استان نیز باید بر پایه کاهش مصرف منابع آب، و پرهیز از طرح های آب بر، برنامه ریزی شود.

منصور صفرزاده مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان نیز با اشاره به موفقیت های برجسته ستاد احیای دریاچه ارومیه و بازگشت امید به نجات آن، اضافه نمود: عدم استمرار برنامه های کنترلی کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میل به سدسازی و آبگیری سدها و توقف تغییر الگوی کشت، می تواند به سرعت بحران را به دریاچه ارومیه بازگرداند.

وی از اهتمام دولت به استمرار اجرای برنامه های ستاد با تشکیل مرکز هماهنگی، پایش و آینده پژوهی دریاچه اشاره کرد و گفت: سال 1406، سال هدف برای رسیدن به حیات اکولوژیکی دریاچه ارومیه تعین شده است که رسیدن به آن نیازمند همکاری بین بخشی و مشارکت های مردمی است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاطت محیط زیست استان، روز جهانی آب مصادف با 22 مارس از سوی سازمان ملل نام گذاری شده است. این روز، اولین بار در سال 1992 میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل رسما مطرح شد و در این کنفرانس از کلیه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه شماره 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1526

به "احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند کاهش 50 درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای کامل دریاچه ارومیه نیازمند کاهش 50 درصدی استفاده از منابع آب های قابل استحصال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید