به نظر می رسد گیاهان با فراوری آسپرین خود در هنگام استرس، خوددرمانی می نمایند!

به گزارش مجله عکسفا، زمانی که سردرد به سراغ ما می آید، یک مسکن می خوریم. به نظر می رسد گیاهان نیز کاری مشابه انجام می دهند! چگونه؟

به نظر می رسد گیاهان با فراوری آسپرین خود در هنگام استرس، خوددرمانی می نمایند!

یک تحقیق تازه تعیین نموده که وقتی گیاهان تحت استرس ناشی از خطرات اطراف خود هستند، قادر به فراوری آسپرین در درون خود هستند.

یک مطالعه تازه نگاهی دقیق تر به این مکانیسم خاص دفاع شخصی در گیاهان و نحوه تنظیم فراوری متابولیت فعال آسپرین - اسید سالیسیلیک - دارد.

قرن هاست که آسپرین یا سالیسیلیک اسید به وسیله انسان به عنوان درمان درد و التهاب استفاده شده. آسپرین در گیاهان، نقش اساسی در سیگنال دهی، تنظیم و دفاع از پاتوژن ایفا می نماید.

آسپرین در کلروپلاست ها (اندامک های کوچک سبز رنگ که در آن فرآیند فتوسنتز انجام می گردد)، معمولاً در پاسخ به استرس، فراوری می گردد.

ویلهلمینا ون دی ون، زیست شناس گیاهی از دانشگاه کالیفرنیا، از ریورساید (UCR) می گوید: گیاهان از مسکن برای درد ها استفاده می نمایند، درست مثل ما.

برای درک بهتر زنجیره پیچیده واکنش هایی که گیاهان در شرایط استرس انجام می دهند، ون دی ون و اعضای گروهش بررسی های بیوشیمیایی روی گیاهان جهش یافته انجام دادند.

تنش های محیطی باعث فراوری گونه های فعال اکسیژن (ROS) در همه موجودات زنده می گردد.

در خصوص گیاهان، این تنش ها شامل آسیب ناشی از حشرات، خشکی و گرمای بیش از حد است. در حالی که سطوح بالای ROS در گیاهان می تواند کشنده باشد، مقادیر کمتر عملکرد ایمنی مهمی دارد.

محققان از Rockcress یا Arabidopsis به عنوان گیاه مدل برای آزمایش ها استفاده کردند. آن ها مقدار مولکول هشدار دهنده اولیه به نام MEcPP که در باکتری ها و انگل های مالاریا نیز دیده شده، در آنها مقدار گرفتند. به نظر می رسد که با تجمع MEcPP در گیاه، واکنش شیمیایی مقابله ای ایجاد می گردد که یکی از آنها فراوری اسید سالیسیلیک است.

این یافته می تواند به ما یاری کند گیاهان را طوری اصلاح کنیم تا در آینده در برابر خطرات محیطی مقاوم تر باشند.

هنوز چیز های زیادی در خصوص مولکول MEcPP و عملکرد آن نمی دانیم، اما درک نحوه عملکرد این مکانیسم می تواند به دانشمندان یاری کند تا از آن مقاوم کردن گیاهان در برابر تنش ها استفاده نمایند.

ما می دانیم که گیاهان و بعلاوه حیوانات، تحت فشار فزاینده ای ناشی از تغییرات اقلیمی و تعیین نیست که با بالا رفتن دمای میانه، چند گونه می توانند زنده بمانند.

منبع: Science Advances

منبع: یک پزشک
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2079

به "به نظر می رسد گیاهان با فراوری آسپرین خود در هنگام استرس، خوددرمانی می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نظر می رسد گیاهان با فراوری آسپرین خود در هنگام استرس، خوددرمانی می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید