تب مارک بازی به مدیران هم رسید

به گزارش مجله عکسفا، خبرگزاری مهر: تب مد و مارک گرایی پس از لباسهای اسپورت و بین جوانان حالا به کت و شلوار و مدیران هم رسیده است. به طوریکه قیمت کت و شلوار مارک دار اغلب مدیران به بیش از یک میلیون تومان می رسد.

تب مارک بازی به مدیران هم رسید

در این میان شرکتهایی هم تاسیس شده اند که وظیفه آنها وارد کردن لباسهای رسمی برای مدیران و آقازاده هاست.

طی چند سال اخیر همزمان با بالا دریافت تب مد و مارک بازی در بین جوانان شاهد رسوخ این معضل در میان خریداران کت و شلوار هستیم. کت و شلوارهایی با مارک های معروف که برای خرید آنها باید به اندازه قیمت یک دستگاه پراید پول همراهتان باشد.

در این مدت تب مارک گرایی در بین مدیران هم افزایش یافته و این موضوع بازار فروش کت و شلوارهای وارداتی را داغ تر نموده است. به طوری که اغلب مدیران پس از دریافت پست جدید به اولین چیزی که فکر می نمایند عوض کردن کت و شلوار است.

مدیران به دنبال کت و شلوار مارک دار

امیر یکی از فروشندگان کت و شلوار در حوالی میدان ولیعصر است. او می گوید: خریداران کت و شلوار با هم فرق دارند. اگر داماد ها را فاکتور بگیریم ، بیشترین خریداران کت و شلوار کارمندان و مدیران هستند. زمان خرید به راحتی می توان فرق کارمند و مدیر را تشخیص داد. کارمندان زمانی که وارد مغازه می شوند بدون توجه به مارک و برند کت شلوار قیمت ها را می پرسد.آخر سر هم با کلی چونه زدن یک دست کت و شلوار کمتر 500 هزار تومان انتخاب می نماید و می رود.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر مدران بعد از ورود سراغ کت و شلوار های مارک دار را می گیرند. آنها قیمت برایشان مسئله مهمی نیست. از طرز حرف زدنشان با همراهان خود معلوم است که تازه پست یا سمتی را گرفته اند. اغلبشان نیز یک جمله مشترک دارند دیگر با این کت و شلوار زشت است بروم اداره .الان مدیرم و باید در جلسات پرستیژ مدیریت را حفظ کنم این خریداران کت و شلوارهایی بین یک تا هفت میلیون تومان را انتخاب می نمایند و کمتر چونه می زنند.

البته روانشناسان این رفتار را عادی اعلام می نمایند. بر اساس تحقیقات اجرا شده نوع لباس به افراد اعتماد به نفس می دهد و آنها را در جایگاهی که می خواهند قرار می دهد که طی سال های اخیر با رواج فرهنگ مدگرایی شاهد رواج این نظریه و اعتقاد در میان مدیران هستیم. به طوری که آنالیز اجرا شده در یک همایش حمایتی از فراوریات داخلی نشان داد اغلب مدیران وزارتخانه ای این همایش با کت و شلوارهای مارک دار خارجی در آنجا حاضر شده بودند.

لباس ایرانی با مارک خارجی

رواج پدیده مارک بازی در کت و شلوار باعث تعطیلی اغلب خیاطی ها و کارگاه های فراوری کت و شلوار در کشور شده است. ایران که تا سال هایی نه چندان دور یکی از صادر نماینده های کت و شلوار و پارچه آن به کشورهای همسایه بود حالا به مصرف نماینده ای صرف در این حوزه تبدیل شده است و تعداد اندک کارگاه های دوخت کت و شلوار برای فروش محصول خود مجبور به استفاده از مارک های تقلبی جعلی شده اند. افزایش استفاده از مارک های تقلبی باعث فراوری شغل در این حوزه شده و دهها نفر به صورت زیرزمینی در تهیه و فروش آن در باراز سراسر کشور فعالیت دارند.

عبدالله صاحب یکی از کارگاه های قدیمی خیاطی در تهران است. قدیمی ها کت و شلوار های دوخته شده در کارگاه او را با نام ... می شناسند. تا پنج سال قبل آنها برای آماده کردن سفارشات مجبور بودند سه شیفت کار نمایند. اما حالا کارگاه او با چهار کارگر در یک شیفت کار می نماید. او می گوید: واردات بی رویه پارچه و حتی کت و شلوارها از خارج از کشور به خصوص چین صنعت نساجی ما و کارگاه های فراوری پوشاک را با مسائل مالی بسیاری روبرو نموده است.

اغلب خریداران به کیفیت توجه ندارند و مارک برایشان مهم است. در حالی که کیفیت پارچه و دوخت ایرانی بهتر از چینی است اما بازهم خریداران جنس چینی را به ایرانی ترجیح می دهند. ما هم برای بقا در این بازار مجبوریم کت و شلوارهای ایرانی را با مارک خارجی وارد بازار کنیم. اغلب خریداران به جنس و کیفیت دوخت توجه ای ندارند و مارک برای آنها مهم است.

در این بازار آشفته شرکت هایی تاسیس شده اند که با توجه به مارک بازی بعضی آقازاده ها به سودی کلان دست یافته اند. این شرکت ها که بیشتر در شمال تهران هستند وارد نمایندگان عمده لباس های مارک دار به ایران هستند.خرید یک دست کت و شلوار با پیراهن و کفش از این شرکت ها حدود 10 میلیون تومان آب می خورد.

30 درصد برندها واقعی است

میثم محمدی -کارشناس مد و لباس - در این باره می گوید: کت و شلوارهای مارک دار از کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه وارد می گردد که مارک های ایتالیایی پر هوادار ترین ها هستند. از آمریکا هم وارد می گردد اما به دلیل اینکه فراوریات آن کشور سایز بزرگ هستند کمتر هوادار دارد. ارزان ترین کت و شلوار این کشورها در بازار ایران یک میلیون و 500 هزار تومان فروخته می گردد. بعضی مارک ها نیز تا هفت میلیون تومان قیمت دارند. خریداران این کت و شلوارها اغلب تاجران و آقازاده ها هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس آنالیز های اجرا شده 70 درصد خریداران کت و شلوار به مارک بیشتر از کیفیت توجه دارند. البته 30 درصد برند ها واقعی است و در ایران همه وارد نماینده بوده و کسی نمایندگی رسمی ندارد. به دلیل تحریم های مالی و مسائل سیاسی این شرکت ها به ایران نمیندگی نمی دهند. فروشگاه هایی که با عنوان نمایندگی فعالیت می نمایند نیز رسمی نیست زیرا اگر به سایت این برند مراجعه کنید نامی از این فروشگاه ها برده نشده است. در حال حاضر نیز سه نفر در ایران کت و شلوار با مارک واقعی وارد ایران می نمایند که مشتریان آنها افرادی هستند که سفرهای خارجی زیاد می روند.

وی که سابقه طولانی در زمینه فروش پوشاک مارکدار دارد ادامه می دهد: استفاده از لباس مارک دار باعث افزایش اعتماد به نفس می گردد و اغلب مدیران برای نشان دادن قدرت و اعتماد به نفس خود از لباس های مارک دار اصل استفاده می نمایند. در حال حاضر شاهد ورود پوشاک چینی با نام برندهای معروف هستیم بعضی افراد ناآگاه پول زیادی را بابت آن پرداخت می نمایند. در ایران به جرات می توان گفت که یک تا دو درصد افراد قدرت شناخت مارک های اصل را دارند.

محمدی درباره قاچاق کت و شلوار به صورت قاچاق به کشور نیز گفت: وارد کردن این اجناس به صورت قانونی به صرفه نیست و اغلب اجناس موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می شوند.

آقازاده ها از کجا لباس می خرند

وی به شرکت هایی اشاره نمود که وظیفه وارد کردن لباس های مارک دار برای آقازاده ها را دارند و اضافه کرد: لباس هایی که این شرکت ها وارد می نمایند همه برند بوده و با پارچه و دوخت با کیفیت عالی تهیه شده اند. بیشتر مشتریان آنها آقازادها هستند که حاضرند برای پوشیدن لباس مارک دار هزینه میلیونی بنمایند. یکی از این شرکت ها در شمال تهران است که آقازاده های ماهی دو بار برای سفارش لباس با مارک های خارجی به آنجا مراجعه می نمایند.

در حال حاضر رواج مدگرایی و مارک بازی در جامعه به یک معضل تبدیل شده و روند آن هر روز باعث تعطیلی فراوریی دیگر در جامعه می گردد. متاسفانه اجناس چینی با کیفیت پایین در ایران هواداران زیادی را به خود اختصاص داده که این موضوع فراوری ملی را در جامعه با مشکل روبرو نموده است.

در کنار اقدامات دولت برای مقابله با قاچاق کالا رسانه ها نیر باید در این زمینه فرهنگ سازی نمایند .تبلیغ کالای با کیفیت ایرانی در کنار فرهنگ سازی و همچنین کاهش هزینه فراوری برای فراوری نماینده داخلی از جمله راهکارهای ضربتی برای مقابله با مصرف کالاهای خارجی در جامعه است.

منبع: برترین ها
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 230

به "تب مارک بازی به مدیران هم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب مارک بازی به مدیران هم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید