توقع مذاکره بدون عمل به وعده ها!

به گزارش مجله عکسفا، سه کشور فرانسه ، آلمان و انگلیس پس از اتفاقات اخیر در عربستان خواهان توافق جدیدی با ایران شده اند و این در حالی است که هنوز به توافقات اولیه خود در خصوص اینستکس عمل نکرده اند.

توقع مذاکره بدون عمل به وعده ها!

به گزارش خبرنگاران، رئیس جمهور آمریکا از سال گذشته با انتقاد از برجام از آن خارج شد و در پی آن تحریم ها علیه ایران را بازگرداند؛ موضوعی که از همان ابتدا با واکنش منفی کشورهای اروپایی همراه بود و از آمریکا خواستند تا به برجام بازشود.

پس از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک مقامات ایرانی برای رایزنی با اروپایی ها، سایر طرف های برجام به جز آمریکا اعلام کردند که به توافق هسته ای با ایران پایبند خواهند ماند و شرایطی برای استفاده ایران از منافع مالی این قرارداد ایجاد خواهند کرد.

از تابستان سال گذشته که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از راه اندازی سازوکار مالی (SPV) برای تسهیل تجارت با ایران خبر داد، امیدها برای بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران زنده شد، اما گذشت زمان نشان داد که اروپایی ها بدقول تر از آن چیزی بودند که انتظار می رفت.

پس از مدتی SPV به اینستکس تغییر نام یافت و قرار شد که در فاز اولیه شرایط خرید کالاهای ضروری و دارو از طریق این سازوکار فراهم شود و به تدریج گسترش یابد. به همین دلیل ایران نیز خواهان ایجاد خط اعتباری و فراهم شدن شرایط فروش نفت از این طریق شد. این در حالی است که شرکت اینستکس از سوی سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس تشکیل شده و شرکت متناظر آن در ایران نیز توسط بانک مرکزی ایجاد شده است.

اما با این وجود اروپایی ها هنوز نیز اقدام اجرایی موثری در رابطه با اینستکس انجام نداده اند؛ هرچند که علی اصغر نوری - مدیرعامل شرکت متناظر اینستکس در ایران - می گوید که قول های مثبتی دریافت کرده است.

وی گفته که میشائیل بوک - مدیرعامل اینستکس - هفته گذشته به تهران سفر و ابراز امیدواری کرده است که خط اعتباری 15 میلیارد یورویی که توسط فرانسه پیشنهاد شده، اجرایی شود.

نوری با اشاره به اینکه از طرف ایران بستر لازم برای راه اندازی اینستکس فراهم است، اظهار کرده که در حال حاضر بسیاری از صادرکنندگان اروپایی که با ایران مراوده تجاری دارند، به مقامات اینستکس فشار می آورند که این ساز و کار مالی هرچه سریع تر راه اندازی و عملیاتی شود؛ در نتیجه اروپا باید شرایط لازم در این رابطه را فراهم کند و از همین رو یک بانک اروپایی به اینستکس پیوسته و مقدمات الحاق یک بانک دیگر فراهم است.

هفت بانک ایرانی نیز جزو سهامداران شرکت متناظر اینستکس در ایران هستند و همه چیز برای ایجاد این ارتباط مالی آماده است، اما با وجود تنش های اخیر در خلیج فارس مشخص نیست که اروپایی ها می خواهند زیر همه چیز بزنند یا پای توافقات قانونی خود خواهند ایستاد.

این در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان به تازگی با انتشار بیانیه ای عجیب، ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان دانسته و گفته اند که ایران باید برای توافق جدیدی در رابطه با مساله هسته ای، منطقه ای و برنامه موشکی اش پای میز مذاکره بیاید. از سوی دیگر مقامات ایرانی نیز گفته اند که در صورت پابرجابودن تحریم ها هیچ مذاکره ای انجام نخواهند داد.

حال باید دید که اینستکس در نهایت به مرحله اجرایی خواهد رسید یا اروپایی ها نیز فقط از برجام حمایت سیاسی از آن را بلدند!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 349

به "توقع مذاکره بدون عمل به وعده ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقع مذاکره بدون عمل به وعده ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید