مالزی 2 پروژه عظیم با چین را لغو کرد

به گزارش مجله عکسفا، نخست وزیر مالزی اعلام نمود دو پروژه زیرساختی عظیم که پیش از این با شرکت های چینی منعقد شده بود را لغو می نماید.

مالزی 2 پروژه عظیم با چین را لغو کرد

با تور مالزی ارزان از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ماهاتیر محمد روز سه شنبه گفت دو پروژه زیرساختی بزرگ که به شرکت های چینی داده شده را لغو می نماید زیرا این پروژه ها برای کشور مقروض مالزی بسیار پرهزینه هستند.

این پروژه ها بخشی از طرح کمربند و جاده چین است و لغو آن در حالی اعلام شد که روز دوشنبه ماهاتیر محمد در پکن با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار نموده بود و آنها در مورد آینده روابط و افزایش اعتماد سیاسی دوجانبه ابراز خوش بینی نموده بودند.

ماهاتیر محمد پس از تصمیم خود مبنی بر لغو این پروژه ها گفت: معتقدم چین نیز نمی خواهد ببیند مالزی به یک کشور ورشکسته تبدیل گردد. چین مسائل ما را درک می نماید و موافق است.

یکی از این پروژه ها موسوم به ارتباط ریلی ساحل شرقی قرار بود دریای چین جنوبی را به مسیرهای دریایی راهبردی در غرب مالزی متصل کند. پروژه دیگر ساخت یک خط لوله گاز طبیعی در صباح در یکی از ایالت های مالزی در جزیره بورنئو بود.

ماهاتیر محمد همچنین گفت جزییات کلیدی زیادی از جمله نحوه جبران خسارت چین باید مورد بحث قرار گیرد.

یکی از سخنگویان دولت چین روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در همین باره گفت شی جین پینگ عمیقا از دیدار با رئیس جمهور مالزی خشنود است. وی گفت: چین همیشه همیشه همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری با دیگر کشورها بر اساس منافع دوجانبه داشته است.

بر اساس نظر کارشناسان اقدام ماهاتیر محمد ضربه ای بزرگ به چین محسوب می گردد. در واقع شی جین پینگ طرح یک کمربند یک جاده را یاری بزرگ چین در عصری جدید می داند که پکن یک بازیگر جهانی مسئولیت پذیر است. لغو شدن پروژه های چین در مالزی به معنی ناکامی دیپلماسی اقتصادی چین است.

نخست وزیر مالزی دوشنبه گذشته نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس اعلام نموده بود میخواهد پروژه های زیربنایی چند میلیارد دلاری با شرکتهای چینی که در دوره نجیب رزاق، نخست وزیر پیشین امضا شده را لغو کند.

نجیب رزاق 65 ساله و خانواده اش از ماه می تاکنون یعنی پس از شکست تکان دهنده در انتخابات و به قدرت رسیدن ماهاتیر محمد 92 ساله، به شدت تحت نظر بوده اند.

نخست وزیر سابق مالزی که متهم به فساد اقتصادی گسترده است ماه گذشته در دادگاه حاضر شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 419

به "مالزی 2 پروژه عظیم با چین را لغو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالزی 2 پروژه عظیم با چین را لغو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید