چگونه با شکست خوردن کنار بیاییم؟

به گزارش مجله عکسفا، برای کنار آمدن با شکست ضروری است ابتدا با تغییر نگرش خود احساس شکست را کنترل نموده و سپس با راهکارهای عملی برای شروعی دوباره قدم برداریم.

چگونه با شکست خوردن کنار بیاییم؟

گاهی خودمان را شکست خورده احساس می کنیمو در کشمکشی میان فراموش کردن و برخاستن دوباره از جای و یا تسلیم شدن و ناامیدیقرار می گیریم. در مواقعی این احساس شکست در نتیجه یک شکست خوردن واقعی در رسیدنبه یکی ار اهداف زندگیمان ایجاد می گردد و گاهی نیز ناشی از خلق پایین و نارضایتیکلی از زندگی می باشد. در هر صورت احساس شکست، احساسی است که به خاطر عدم توانایی درحل مسائل و مسائل زندگی و یا نرسیدن به یک خواسته و هدف تجربه می گردد. در ادامهبه مواردی پرداخته ایم که رویکرد صحیح به این احساسات را به ما نشان می دهد.

برای رسیدن به بالاترین حد موفقیت، بایدشکست را در آغوش بگیرید.

تغییر نگرش برای رهایی از احساس شکست

زمانی که شکست می خورید داشتن نگرش مثبتاز اهمیت زیادی برخوردار است و به اندازه کاری که در برابر شکست انجام می دهید اهمیتدارد. شما می توانید نگاه تان را تغییر دهید تا احساس بهتری داشته باشید و دوبارهدر راستا قدم بردارید. بنابراین:

1- بهدنبال علت شکست در عملکردتان باشید نه در شخصیتتان

افرادی که پس از مواجهه با شکست برای ادامه دادن راستا مهارت بیش تری دارند با احتمال بیش تری شکست خوردن را به عملکردشان نسبتمی دهند تا به شخصیت خودشان. در مقابل آنهایی که با احساس شکست زمین گیر می شوند شکسترا به تنبلی، هوش کم، یا سایر خصوصیت های شخصی شان مرتبط می نمایند. این افراد با اتخاذچنین نگاهی به شکست، امکان در اختیار داشتن هر گونه کنترلی را از خود می گیرند و درآینده احتمال کمی وجود دارد که دست به ریسک بزنند. افراد افسرده نیز شکست های خود رابه بد شانسی و ناتوانی خودشان نسبت می دهند. در عین حال افراد ناموفق به طرز غلطی اشتباهخود را به گردن دیگران می اندازند.

2- خوشبین باشید

خصوصیت دیگر افرادی که بعد از شکستخوردن به راستا باز می گردند، خوش بینی است. این حس خوش بینی مانع می گردد که فرد فکرکند شکست موقعیتی همیشگی است. در عوض، آنها به دلیل یادگیری ای که شکست با خود فراهممی آورد به هر شکست به عنوان آجری برای ساختن بنای موفقیت نهایی خود نگاه می نمایند.

3- شکستبهترین معلم زندگی

شکست ها عظیم ترین معلمین زندگی هستند امامتاسفانه بیشتر افراد و مخصوصاً فرهنگ های محافظه کار تمایلی برای تجربه آن ندارند.درعوض آنها انتخاب می نمایند که محافظه کارانه تر عمل نموده و هر بار همان انتخاب هایمطمئن تر را دوباره و دوباره تکرار می نمایند. براساس یک مقاله جدید، شرکت های بسیاریگزارش موفقیت ها و شکست های کارکنان را ارزیابی می نمایند زیرا اعتقاد دارند آنهایی کهدچار شکست می شوند، از جنگ جان سالم به در برده و الان تجربه ای باارزش با خود دارند.

4- شجاعانه فکر کنید

سریع ترین راه به سمت موفقیت نداشتن ترسدربرابر شکست خوردن است. یکی از عظیمترین رازهای موفقیت عمل کردن در منطقه توانایی هایتاناما بیرون از منطقه امن تان است. بااینکه ممکن است با شکستی عظیم روبه رو شوید، اماامکان پیروزی عظیم هم برایتان وجود دارد و به همین دلیل است که ریسک و شجاعت عظیم پیش زمینهآن است. در هر دو حال، درمورد توانایی ها، استعدادها و راهکارهایتان بهتر فهمیده وبرای چالش بعدی خودتان را قوی تر خواهید کرد.

راهکارهای عملی برای رهایی از احساسشکست

کارهایی که وقتی شکست خوردید باید انجامدهید تا در آینده به پیروزی برسید و باعث شوید دیگران نیز شما را برخلاف شکستی که داشتیدبا دید مثبت بنگرند، عبارت است از:

1- اشتباه و شکست خود را پنهان نکنید

اگر اشتباهی کردید دعا نکنید که کسی متوجهآن نگردد، چون دیگران نهایتا متوجه می شوند و این غیرقابل اجتناب است. اگر صبر کنیدتا کسی به اشتباه شما اشاره کند این یعنی دو اشتباه. چون اگر سکوت کنید مردم از خودسوال می نمایند که چرا چیزی نگفته اید و آن را به حساب بزدلی یا بی توجهی شما می گذارند.

2- بهانه تراشی نکنید و در پیجبران باشید

پذیرش مسئولیت اشتباه تان پس از شکستخوردن در حقیقت وجهه شما را ارتقا خواهد داد. این کار نشانه اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری شخصی و انسجام درونی شما است. فقط مطمئن شوید که در شرح تان از حقایق استفادهکنید.برعهده دریافت مسئولیت یک اشتباه کار رابه سرانجام نمی رساند. به جای اینکه منتظر باشید کسی پیدایش گردد و اشتباه شما را درستکند، راه چاره های خودتان را پیدا کنید.

3- با برنامه ای برای پیشگیری به راستابازگردید

بسیار مهم است که به احساس شکست اجازه ندهیداعتماد به نفس و شجاعت شما را از بین ببرد. اگر گرفتار این نگاه شوید هر بار که دچارلغزش می شوید روح شما از درون خرد شده و فلج می شوید. زمان کافی به خود بدهید تا درسیکه از این شکست گرفته اید را درونی کنید و به محض اینکه این کار را انجام دادید، دوبارهبه میدان بازگردید و مجددا کوشش خود را از سر بگیرید. صبر کردن تنها به احساسات بددامن می زند و جرئت و جسارت را نابود می نماید.علاوه بر داشتن برنامه ای برای جبران اشتباه، برای جلوگیری از تکرار اشتباهمشابه هم باید برنامه ای داشته باشید.

توصیه آخر

هرچند تاثیر شکست بر زندگی افرادT وابستهبه میزان درک اشخاص از عوامل استرس زاست و ناکامی های زندگی افراد مختلف در شرایط سنیو روحی آنها آثار متفاوتی را از خود بر جای می گذارد؛ اما نباید فراموش کنیم که ماانسان هستیم، اشرف مخلوقات و با تواناییهای بسیار.از نام و یاد خدا غفلت نکنید شکست خوردن را امری موقتی ببینید. واقع بینباشید به توانمندی های خود تکیه کنید. برای رسیدن به هدف راه های مختلفی را امتحانکنید. از هر تجربه منفی نکته مثبتی بیاموزید. خود را سرزنش نکنید. هیچ وقت خودتان راترک نکنید و به خاطر داشته باشید که هر شکستی راه را برای پیروزی و رسیدن به هدف هموارمی نماید.

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1289

به "چگونه با شکست خوردن کنار بیاییم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با شکست خوردن کنار بیاییم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید