کولاک قیمت بنزین در هند

به گزارش مجله عکسفا، آمار ها نشان می دهد، هم اکنون قیمت بنزین در بمبئی به بالاترین میزان خود در تاریخ این کشور رسیده است.

کولاک قیمت بنزین در هند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، شرایط سوخت و قیمت حامل های انرژی در هند به قدری بحرانی شده که برای اولین نخستین بار در تاریخ این کشور قیمت هر لیتر بنزین در بمبئی از 100 روپیه گذشته است. در واقع این قیمت تقریبا دو برابر قیمت بنزین در نیویورک آمریکاست.

به طور کلی از ابتدای سال جاری تا به امروز قیمت بنزین در بمبئی 11 درصد رشد کرده و به 100.47 روپیه رسیده است. این مقدار معادل 1.39 دلار و به عبارتی حدود 30 هزار تومان است. این در حالی است که قیمت هر لیتر بنزین در نیویورک معادل 79 سنت و یا 17 هزار تومان است.

یکی از عواملی که باعث شده تا طی سال گذشته شاهد افزایش قیمت حامل های انرژی در هند باشیم، افزایش مالیات بر سوخت از طریق دولت نارندرا مودی بوده و در واقع دولت هند تلاش کرده تا از این طریق بخشی از بحران فزاینده کمبود بودجه خود را جبران کند.

هم اکنون حدود 60 درصد قیمت بنزین و گازوئیل در هند را مالیات و عوارض آن تشکیل می دهد و از سال 2013 تا به امروز مالیات حامل های انرژی در هند به 6 برابر افزایش یافته است. یکی از دلایل بالا رفتن مالیات بر حامل های انرژی این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا تقاضا برای بنزین و گازوئیل در این کشور کاهش یافته و دولت نارندرا مودی تلاش کرده تا از طریق افزایش مالیات مقدار درآمد خود از محل فروش سوخت در این کشور علیرغم کاهش تقاضا ثابت نگه دارد.

هند سومین واردکننده نفت جهان است و حدود نیمی از نفت وارداتی خود را صرف تولید بنزین و گازوئیل می کند.

فروش حامل های سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل در ماه می در هند در حدود 33 درصد پایین تر از سطح آن در دوران پیش از کرونا بوده؛ چراکه بخش قابل توجهی از سرزمین هندوستان هم اکنون با هدف کنترل شیوع کرونا در قرنطینه به سر می برد.

ویجی یا گوپای، مدیر مالی شرکت بهارات پترولیوم هند که یکی از سه شرکت بزرگ تولیدکننده سوخت در این کشور به تعداد می رود گفته که من دعا می کنم یا قیمت ها کاهش یابند و یا دولت مالیات خود بر حامل های انرژی را کم کند، در غیر این صورت ما چاره ای نداریم جز آنکه دوباره قیمت بنزین و گازوئیل را افزایش دهیم.

گفتنی است هندی ها چند روزی است یک سیاست دو وجهی را در قبال از سرگیری نفت ایران در پیش گرفته اند. نخست آنکه امیدوارند با ورود نفت ایران به بازار جهانی، قیمت نفت در بازار جهانی زیر 70 دلار در هر بشکه باقی بماند و از سوی دیگر خرید نفت از ایران را مشروط به ارائه تخفیف از سوی شرکت ملی نفت کشورمان کرده اند.

باید توجه داشت که بخشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در استان های هند به خصوص بمبئی که مرکز مالی این کشور محسوب می شود، به خاطر افزایش های اخیر قیمت نفت در بازار جهانی است که هم اکنون حدود 70 دلار در هر بشکه خرید و فروش می شود. به نظر می رسد، مقامات دهلی نو در بحبوحه این بحران افزایش قیمت که می تواند به کاهش قابل توجه رشد مالی در شرایطی که شاهد بحران شیوع بالای کرونا و قرنطینه های گسترده در این کشور هستیم، منجر شده و یا حداقل فرایند بهبود اوضاع مالی در این کشور را محدود کند، در پی امتیازگیری از فرصت لغو احتمالی تحریم های نفتی علیه کشورمان هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1698

به "کولاک قیمت بنزین در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولاک قیمت بنزین در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید